webfejlesztés

8'

Gyors weboldalak: Hogyan előzd meg versenytársaid?

Pintér Attila / 1/29/2020

Tudtad, hogy 3 másodperc elég, hogy látogatóid 53%-át elveszítsd?

A mobilon böngésző látogatók 53%-a elhagyja az oldalt, ha az nem tölt be kevesebb, mint 3 másodperc alatt.

A Google felmérése alapján

Egy weboldal sebessége kiemelten fontos

A mérések nem hazudnak. És az arányok sem változnak. Legyen 5, 50 vagy akár 50 000 ügyfeled.

Ez a cikk azért született, hogy rámutasson a weboldalsebesség hatásaira kutatási eredményekkel alátámasztva, és cáfolja a közhiedelemben található ezzel kapcsolatos ellenvetéseket.

Miről lesz szó

Tekintsük át röviden milyen kérdésekre kaphatunk választ a cikkből:

  • Miért jó, ha gyors egy weboldal?
  • Milyen hatása van a bevételre?
  • Drágább egy gyorsabb weboldal?
  • Mitől lesz gyors, és mitől lassú egy weboldal?
  • Mit tehetünk, hogy gyorsabb legyen a weboldalunk?
  • Hogyan tesztelhetjük saját weboldalunkat?

Kutatások, tények

Mielőtt belemerülnénk fontos megvizsgálni, mit mutatnak a felmérések. Tényleg van hatása a weboldal sebességének a látogatókra? Ez a rövid szakasz erre keresi a választ.

Figyelem: Száraz tények.

Ha te ezek nélkül is elhiszed, hogy fontos egy weboldal sebességével foglalkozni kattints ide! :)

Számos kutatás készült arról, hogy milyen összefüggés van a weboldalak betöltési sebessége és a látogatók weboldalon töltött ideje között. A Google is készített ilyet. Az emberek leginkább mobilon böngésznek, ezért a Google kutatásának központjában is a weboldalak mobil verziója állt. Az eredmények első látásra meghökkentőnek tűnhetnek.

Ha egy weboldal betöltési sebessége 1-ről 5 másodpercre növekszik, az 90%-os növekedést eredményez a weboldalelhagyások számában.

Sajnos az összesített eredmények sem biztatóbbak.

Weboldalelhagyás valószínűsége a betöltési idő szerint

A tendencia jól látható, az emberek türelmetlenek. Ahogy növekszik a várakozási idő, egyre kevesebben hajlandóak kivárni azt.

Nézzük meg ugyanezt, egy másik szemszögből. Milyen összefüggésben van a meglátogatott oldalak száma a betöltési sebességgel?

Meglátogatott oldalak száma a betöltési idő szerint

A felhasználók átlagosan 5,6 oldallal többet látogatnak meg, ha a betöltési idő 2 másodperc 8 helyett. Ha nem találják meg az első pár oldalon, amit szeretnének, nagyon hamar továbbállnak. Gondoljuk át, milyen következményei lehetnek ennek egy webshop esetében.

A Google 2019. július 1-től a weboldalak felderítésénél és indexelésénél a mobilos verzió alapján értékel, és az értékelésben fontos szerepet játszik a sebesség. A Facebook hírfolyam már 2017. augusztusa óta a gyorsan betöltődő oldalak linkjeit priorizálja.

Nincs kibúvó.

Ha előrébb szeretnénk kerülni a sorban, gyorsnak kell lennünk.

Sebesség és jövedelem

A kutatások alapján kijelenthetjük: a weboldal sebességének hatása van a látogatók weboldalon töltött idejére. Következésképp a weboldal sebességének hatása van a weboldalból származó jövedelmünkre is.

A legtöbb vállalkozó tevékenysége nem egyedi. Nincs monopolhelyzetben, másoknál is elérhető ugyanaz a szolgáltatás. Ha az ügyfél nem kapja meg amit szeretne, továbbáll, potenciális bevételtől megfosztva cégünket.

Mit tehetünk, hogy ne menjen el a látogató?

Adjuk oda, amiért jött. Minél gyorsabban.

Sebesség és a WordPress-alapú weboldalak

Az interneten található weboldalak kb. 35%-a WordPress alapú.

w3techs.com

Jogosan feltételezhetnénk, hogy a WordPress hatékony megoldás számunkra is. Kevesebben tudják viszont, hogy a WordPress blogok készítésére és kezelésére lett megalkotva. Azért, hogy az egyes cikkeket laikus felhasználók könnyen és egyszerűen kezelhessék. Bár a funkcionalitás a különböző beépülő modulok (pluginek) miatt jelentősen kibővült, a koncepció nem változott.

Az ilyen rendszereket, tartalomkezelő szoftvereknek (CMS) nevezzük.

Mint nevük is sugallja, abban járnak élen, ha egy weboldalon folyamatosan változik a tartalom. Ekkor hatékonyak.

Innen viszont két logikus kérdés következik:

  • Tényleg a WordPress a leghatékonyabb választás a weboldalak 35%-ának?
  • Tényleg minden WordPress weboldal tartalma olyan gyakran változik, hogy indokolt egy ilyen dinamikus tartalomkezelő szoftver?

Statikus és dinamikus weboldalak

Mi a különbség egy statikus és egy dinamikus weboldal működése között?

Statikus esetben, amikor a böngésző lekér egy weboldalt, a szerver kész statikus fájlokat továbbít neki. Egyszerű, gyors.

Dinamikus esetben nincsenek kész fájlok. Csak egy adatbázis, ami az adatokat tárolja, és utasítások, amelyek szerint ezeket meg kell jeleníteni. A böngésző viszont ezeket nem tudja értelmezni. Ezért a weboldal megnyitásakor a szerver létrehozza a statikus fájlokat dinamikusan. A WordPress is így működik.

Majd ezt minden egyes további kérésnél elvégzi. Akkor is, ha ugyanazt az oldalt kéri más.

Jól látszik, hogy dinamikus oldalaknál a szervernek sokkal több feladata van. Vegyük észre azonban, hogy a weboldalak jelentős részénél nem változik gyakran a tartalom. Egy cég bemutatkozó oldalán, egy esemény reklámoldalán vagy egy intézmény információs oldalán.

Mégis legtöbben egy egyszerű WordPress weboldalt használnak ilyen célra, holott kiderült, hogy az dinamikusan változó tartalmak kezelésére hatékony. Miért teszik ezt?

Mert a WordPress az első, ami mindenkinek az eszébe jut. 
Az első könnyen kezelhető tartalomkezelő.

Mindannyian tudjuk, hogy elsőnek lenni egy piacon mekkora versenyelőny. Számtalan, a köztudatba hasonlóan beágyazódott, márkáról tudunk: a Stihl fűrész, a Rotring ceruza, a Flex sarokcsiszoló. A WordPress weboldal pontosan ugyanilyen.

Sok más tartalomkezelő látott napvilágot azóta, melyek sokkal hatékonyabbak ilyen nagyrészt statikus weboldalak üzemeltetésére hasonlóan felhasználóbarát felülettel.

Csak senki nem tud róluk.

A statikus weboldalak előnyei

1. Sebesség

A működésből eredően a statikus weboldalak gyorsak. Nagyon gyorsak.

2. Üzemeltetési költség

Aki már üzemeltetett weboldalt tudja, hogy van havi üzemeltetési költsége. Fizetni kell a tárhelyért, az erőforrásokért és az adatforgalomért havonta a szerverek tulajdonosainak. Statikus oldalaknál azonban ez az összeg jelentősen csökkenthető.

Akár egészen 0 forintra.

Léteznek olyan szolgáltatók, amelyek (főleg) statikus tartalmak elosztására specializálódtak. Ők üzemeltetik az ún. tartalomelosztási hálózatokat (CDN), és többnyire multimédiás tartalmak elosztását végzik. (Gondoljunk itt a Facebook képeire, vagy a YouTube videóira.) Ők is tudják, hogy egy szervernek hatványozottan kevesebb erőforrásra van szüksége statikus tartalmak biztosításához, így díjazásnál inkább az adatforgalom a mérvadó. Ezért, ha egy kis vagy közepes forgalmú, de optimalizált weboldallal rendelkezünk gyakran elképzelhető, hogy egyáltalán nem kell fizetnünk a szolgáltatásaikért. Beleférünk ingyenes csomagjuk kereteibe.

3. Skálázhatóság

Ennek a megközelítésnek egy másik nagy előnye is van. Ha egy sikeres promóció vagy hír kapcsán hirtelen megnő oldalunk látogatottsága, ezek a szolgáltatók képesek ezt lekezelni, és oldalunk elérhető marad. Skálázódó rendszerük annyi erőforrást biztosít, amennyi csak szükséges. Ha esetleg így kifutunk az ingyenes keretből, akkor is csak pontosan a felhasználás mértékében számláznak nekünk arányosan.

4. Biztonság

A WordPress elterjedtségének köszönhetően egy népszerű célpont a támadók körében, hiszen egy felfedezett sérülékenységgel weboldalak tömkelegét lehet megfertőzni kártékony kódokkal. A statikus oldalaknál ez a támadási felület nem létezik. Mivel a szerver nem végez semmilyen dinamikus tevékenységet, így hibalehetőség sincs, amit ki lehetne használni.

Statikus weboldalak dinamikusan?

Felmerülhet, hogy mi a helyzet, ha mégis változtatni kell egy weboldalon. Megváltozott a cég vezetője, új köszöntőt kell kirakni vagy le szeretnénk cserélni a képet a főoldalon. Ha statikus az oldal ez nem lehetséges, hiszen bele van égetve minden az oldalba. Vagy mégis?

Itt kerülnek képbe a statikus oldal generátorok. Ezek olyan eszközök, melyek képesek dinamikus forrásból statikus tartalmat készíteni. Ezek elláthatók ugyanolyan felhasználóbarát (vagy még jobb) kezelőfelülettel, mint a WordPress, és az egyes változtatások esetén újragenerálják statikus oldalunkat. Kifejezetten alkalmasak ritkán, vagy közepesen gyakorian változó weboldalak felépítésére.

A megoldással kombináljuk a statikus és dinamikus oldalak előnyös tulajdonságait így egy gyors, biztonságos, mégis a felhasználó által is változtatható weboldalt létrehozva.

WordPress javítási lehetőségek

Tudjuk, hogy a WordPress dinamikus. Léteznek viszont pluginek, melyek különböző gyorsítótár (cache) implementációkat alkalmaznak a dinamikus oldalak ideiglenes tárolására. Azonban sajnos ez a legjobb esetben is csak félmegoldás.

  • A gyorsítótár űrítése (cache invalidation) se nem egyértelmű, se nem egyszerű számítástechnikai feladat. Gyengébb vagy nem kompatibilis megoldások könnyen zavart okozhatnak weboldalunk működésében, például egyes látogatók a régi verziót látják, holott már létezik újabb.
  • A sebesség így sem fogja megközelíteni egy valóban statikus weboldalét.
  • Forgalomnövekedés esetén a skálázhatóság továbbra sem megoldott.
  • A WordPress biztonsági problémái ugyanúgy fennállnak. Rendszerünk ugyanolyan érzékeny lesz a külső támadásokra, mint korábban.

Döntenünk kell:

Egy fogaskereket akarunk optimalizálni vagy a teljes rendszert?

Összegzés

Mit tudtunk meg a cikkből?

  • Weboldalunk sebessége fontos. Kihatással van a látogatóink számára, jövedelmünkre.
  • A dinamikus weboldalak működésükből eredően lassabbak, mint statikus társaik.
  • A weboldalak nagy része nem változik olyan gyakran, hogy indokolt a dinamikus tartalomgenerálás. Ezáltal a WordPress sok weboldalhoz nem hatékony.
  • Egy hatékony weboldallal hosszútávon időt, pénzt és energiát spórolunk úgy, hogy közben skálázhatóbb, biztonságosabb és jövedelmezőbb eredményt kapunk.

Ha tetszett a cikk és kíváncsi vagy néhány technikai megoldásra, amivel mi elérjük, hogy weboldalaink villámgyorsak legyenek, akkor jó hírem van. Hamarosan erről is olvashattok blogunkon.

Most már Te is úgy érzed, hogy szükséged van egy gyors weboldalra? Írj nekünk! ;)

Bónusz: Hogyan teszteld saját weboldalad sebességét?

A cikk elején megígértem, hogy megmutatom, hogyan tesztelheted te a saját weboldalad. Erre több eszköz is rendelkezésre áll.

Én leginkább a Google PageSpeed Insights oldalát szoktam használni, mivel az ő szemszögüket tartom a legfontosabbnak a kérdéskörben. Az elemzés után a weboldal mobil és asztali verziójáról is adatokat kapunk a megfelelő fülön.

Érdemes a tesztelni kívánt weboldal címét a böngészőből kimásolni, ugyanis kézzel való beírás esetén ronthatnak az eredményen az esetleges átirányítások. Ezeket már a legtöbb oldal alkalmazza, hogy titkosított kapcsolatra irányítsa a látogatót (HTTP-ről HTTPS-re), ami nagyobb biztonságot nyújt.

Ha mégsem így tennénk, az eszköz fel is hívja figyelmünk erre, és felkínálja az újraelemzést a helyes címmel.

Források: webmasters.googleblog.com, about.fb.com, section.io, thinkwithgoogle.com

Ha érdekesnek találod, oszd meg a cikket bátran!

Töltsd le ingyenes online marketing anyagunk!

Hasznos eszközök, amikkel felpörgetheted online jelenléted

Ezzel elfogadod adatkezelési feltételeinket.