UX

6'

Tudatos dizájn: így sarkall több tanulásra a Duolingo

Bezerédy Bence / 10/27/2020

A Duolingo kezdőképernyője asztali nézetben

A köznyelvben a dizájn szó sokszor pusztán a külső megjelenéssel azonosul. A Duolingótól vett példákon keresztül bemutatjuk, hogy a valóság sokkal bonyolultabb: aki jól használja a dizájn területén ismert elveket, sokkal hatékonyabb termékeket, weboldalakat fejleszthet.

Kezdjük két megállapítással: a Duolingo rengeteget A/B tesztel. Ez azt jelenti, hogy az aktív felhasználók egyik része egy A, a másik része egy B verziót kap, és az eredmények elemzése után meg tudják határozni, melyik verzió működik jobban. Ez alapján joggal feltételezhetjük, hogy az alkalmazott megoldásaik mögött megalapozott döntés van.

A másik az, hogy nincs módom tőlük informálódni, ezért a lentebb írtak csupán a dizájn világában ismert elvek alkalmazásainak lehetséges magyarázatai.

Egy zseniális haladást jelző sáv

Az emberek imádják az előrehaladást. Nem véletlen, hogy sok közösségi média platform az új regisztrációnál egy sávval mutatja, hogy miket kell még megtenned, hogy teljes legyen a profilod. De akár elég a sok számítógépes játékban alkalmazott szintekre és gyűjthető pontokra gondolni.

A Duolingo több helyen is alkalmazza a haladásjelzőt:

  • napi cél
  • az egyes leckék egyes szintjeinek előrehaladása (itt tehát 2 szint van)
  • a leckéken belüli feladatok közötti előrehaladás

Ez utóbbi megér egy külön bekezdést. A hatékonyságának megértéséhez azt is tudnunk kell, hogy a perifériás látásunk extrém módon érzékeny a mozgásokra – ez sokat segít a túlélésben. Az internetes hirdetések is így próbálják magukra felhívni a figyelmet.

Egy leckében a feladat végeztével a “Check” gombot megnyomva a haladásjelző sáv fent csúszik egyet, felhívva magára a figyelmet. Igen ám, de ezzel egyidőben a válaszunk értékelése is felcsúszik a képernyő aljáról, és így megoszlik a figyelem a két egyidejű mozgás között. Ezért rendkívül előnyös, hogy miután az alsó mozgás megállt, a felső sáv vége “kipukkan”, mint egy tűzijáték. Így az érzékeny perifériás látásunk miatt nagyobb eséllyel észleljük, hogy haladtunk még egyet, és mindjárt kész a lecke.

Ez nagyon apróságnak tűnik, ezért fontos megjegyezni, hogy az értelme abban rejlik, hogy az ember motivációja növekszik, ahogy a cél felé közeledik. Egy kísérlet során egy 2 ponttal előtöltött 10 pontos pontgyűjtő kártyát gyorsabban kitöltöttek az emberek, mint egy üres 8 pontosat. Ezt hívják cél-gradiens hatásnak.

A haladást jelző sáv tűzijáték-szerű kipukkanása. Egy apró trükk lehet arra, hogy felhívja a figyelmet, hogy még egyet haladtunk
A sáv tűzijátéka az érzékeny perifériás látásunknak köszönhetően még jobban felhívja magára a figyelmet.

Természetesen ha elrontunk valamit, a sáv lopva visszacsúszik és nem történik semmilyen tűzijáték, vagy hasonló kiegészítő mozgás.

Más trükkök a haladásjelzőkkel

A Duolingo több haladásjelzőben is kihasználja a Zeigarnik hatást.

A Zeigarnik hatás szerint jobban emlékszünk a befejezetlen, illetve félbeszakított feladatainkra, mint a befejezettekre.

Ennek az érdekes, és leleményes alkalmazása a sorozatok és szintek teljesítésénél látszik. Kicsit paradox, ugye? Így ábrázolja az app, ha fejlődünk egy szintet, vagy növeljük eggyel a sorozatunkat:

A Zeigarnik hatás alkalmazása a látható a képen. Az elért cél ellenére a gratuláló üzenet mellett a következő szint üresen hagyott ikonját is látjuk.
Gratulálunk! De ne felejts el visszajönni – sugallja az üresen hagyott ikon.

Mind a két esetben helyet kap a következő lépcsőfok, az ikonok sziluettjeivel, sugallva a befejezetlen feladatokat. Emelett szövegesen is emlékeztet minket, hogy “csak egy nap kell az 5 napos sorozathoz.” Körülbelül ez az üzenet: “Ügyes vagy, még egy napot gyakoroltál. De hé, ugye nem felejtesz el holnap is visszajönni?”

Díjazás a gombra írva

Alapvető fontosságú, hogy egy gombra rá legyen írva, mit kap a felhasználó az interakcióért cserébe. Minden interakciónak vagy egy úgynevezett költsége: az emberek nem kattingatnak csak úgy mindenfelé, jó okot kell adnunk nekik a kattintásra. Elterjedtek a “Tudj meg többet” és egyéb, ködösen semmitmondó gombfeliratok, amik nagyon iparkodnak, hogy minél kevesebben kattintsanak rájuk.

Kevésbé lehetne lényegretörőbb a Duolingo, minthogy ráírja a gombra, hogy 10 XP-t (a játékban gyűjthető pontot) kapunk a lecke sikeres teljesítéséért. Ha pedig már csak egy leckényire a vagyunk a szint teljesítésétől akkor dupla annyi XP mellé, még egy animált koronát is kapunk a gombra, hogy minél nagyobb esély legyen a kattintásra. Plusz ez egy kis hátszél a fentebb említett cél-gradiens hatás mellé.

A lecke elindítására szolgáló gomb világosan közli, hogy 10 XP-t kapunk a lecke teljesítéséért.
Egy jó gomb ismérve, hogy világosan kommunikálja, hogy mit kap a felhasználó az interakcióért cserébe.

Veszteségkerülés

A veszteségkerülés (loss aversion) egy kognitív torzítás, ami szerint egy bizonyos mértékű veszteséget nagyobbnak érzünk, mint egy ezzel azonos mértékű nyereséget. Azaz egy váratlan 10 ezer forintos nyereménytől kevésbé vagyunk boldogak, mint egy váratlan 10 ezer forintos veszteségtől szomorúak.

A Duolingo több helyen is alkalmazza ezt:

  • Streak (sorozat): minden napi gyakorlással eggyel nagyobb lesz a sorozatod. Ha egy nap kimarad, elveszted a sorozatot és 0-ról indul újra. Egyszer elvesztettem egy 225 naposat. :(
  • Tabellák és ligák. Több liga van a Duolingóban, melyekből hetente az első 10 felhasználó továbbjut, az utolsó 10 felhasználó pedig visszaesik egy alsóbb ligába. Ha nem gyakorolsz eleget, akkor visszaesel egy alsóbb ligába.

A napi emlékeztető értesítések szövege is a veszteségkerülésre van kihegyezve. A fő üzenet az, hogy ne veszítsd el a sorozatodat (nem pedig az, hogy “növeld eggyel a sorozatodat!”):

A Duolingo értesítésekkel figyelmeztet, hogy ne veszítsd el a több napos sorozatodat
Duolingo emlékeztető értestések. A fő üzenet a veszteségkerülés. “Nem késő! Gyakorolj most, hogy megtartsd a 2 napos sorozatodat”

Motiváló üzenetek töltés közben

A leckék betöltésének idejét minden esetben egy-egy hasznos üzenet tölti ki. Vannak motiválóak:

“Napi 15 perc segíthet megtanulni egy nyelvet. Mit tud napi 15 perc közösségi média?”

Vannak tippek: “Gyakorlás után írd le emlékezetből a legtöbb szót amire emlékszel!” Emelett vannak, amik a Duolingo eredményeit taglalják: “34 óra Duolingo annyit tanít neked, mint egy félév egyetemi nyelvóra.”

Feleslegesen nem húzzák az időnket: ha valamelyik lecke villámgyorsan betölt, akkor nem jelenik meg semmilyen üzenet.

Változó jutalmak

A változó mértékű jutalmak jobban motiválóak az ember számára, mint a fix, kiszámítható jutalmak. Emiatt olyan addiktív a közösségi média (ahol a jutalom a közösségi interakció, ami üzenetek, lájkok, követések mennyiségében és formájában változik), vagy a szerencsejáték.

Ha elérjük a napi célunkat, ahelyett, hogy egy fix számú lingotot (a játék fizetőeszközét) kapnánk ennek jutalmazására, 3 láda jelenik meg, különböző mennyiségű lingottal, és ezekből kell kinyitnunk egyet. Legalábbis ez így volt pár héttel ezelőttig, amikor aktívabban használtam az alkalmazást.

Jelenleg egy ládát kapunk és a jutalmazott lingotok mennyiségét, ami napról napra véletlenszerűen változik, tehát a változó jutalmak elve megmaradt. Mondtam, ugye, hogy rengeteget tesztelnek és fejlesztenek!

A Duolingo változó jutalmakat ad a napi cél elérése után, ami jobban motiváló, mint a kiszámítható fix jutalmak.
Napról napra más mennyiségű jutalmat kapunk a napi cél eléréséért.

Kerek formák

Kutatásokkal bizonyított tény, hogy az emberek a kerek formákat kedvelik jobban. Az éles, szögletes formákat gyorsabban észrevesszük, viszont a kerek formákat jobban kedveljük. A Duolingo felhasználói felületének szinte minden részét a kerek formák uralják. Ma maximum egy-egy illusztráció kósza része szögletes, régebben azonban több helyen fő interfész elemek rendelkeztek éles szögekkel, ahogy a képen (jobbra) látszik.

A Duolingo régebbi verzióiban sok fő interfész elem éles sarkokkal rendelkezett. Mostanra azonban szinte teljesen eltűntek a szögletes elemek.
A kép oldalán láthatjuk a Duolingo egyik régebbi verzióját, ahol éles sarkokkal rendelkező elemek is a felület részei voltak.

A lista természetesen nem teljes, viszont ebből a pár apróságnak tűnő dologból is látszik, hogy mennyi tudás, mérés, tervezés és fejlesztés rejlik a pixelek alatt. A jövőben más népszerű alkalmazások elemzésével is jelentkezünk!

Források: Bar, Moshe és Maital Neta. 2006. "Humans Prefer Curved Visual Objects." lawsofux.com/zeigarnik-effect.html https://coglode.com/gem/goal-gradient-effect Weinschenk, Susan (2013. 11. 13.) Use Unpredictable Rewards to Keep Behavior Going. (Utolsó letöltés: 2020. 10. 27.) https://www.psychologytoday.com/us/blog/brain-wise/201311/use-unpredictable-rewards-keep-behavior-going Wikipedia. Loss aversion (Utolsó letöltés: 2020. 10. 27.) https://wikipedia.org/wiki/Loss_aversion

Ha érdekesnek találod, oszd meg a cikket bátran!

Töltsd le ingyenes online marketing anyagunk!

Hasznos eszközök, amikkel felpörgetheted online jelenléted

Ezzel elfogadod adatkezelési feltételeinket.