online marketing

3'

vendég

A hirdetéstesztelés művészete

Szabó Nikoletta / 5/21/2020

A hirdetéstesztelés művészete

A marketing egy folyamatosan változó iparág, aminek az oka az, hogy a vásárlók világszemlélete, életkörülményei és gondolkodásmódja is állandó átalakulás alatt van. Ennek ellenére, rengeteg cég esik bele abba a hibába, hogy kapacitás-, vagy a marketing stratégia hiánya miatt hónapokig ugyanazokat a hirdetéseket futtatják, és még csak rá sem pillantanak a kapott statisztikára. A/B tesztelésről, vagy adat-vezérelt döntésekről már ne is beszéljünk. Ezek szinte már a luxus kategóriába tartoznak.

Ebben a cikkben a Rocketing marketingügynökség fogja kifejteni a hirdetések tesztelésének fontosságát, és azt, hogy mi ennek a menete a maximális hatékonyság elérése érekében.

Mi azaz A/B tesztelés?

Az A/B tesztelés egy elterjedt kifejezés a marketingben, ami két, vagy több féle alternatíva egymás elleni versenyeztetésére alapul. A különböző konstrukciók eredményei alapján kiderül, hogy a cég célközönsége melyik üzenetre, megfogalmazásra, vagy vizuális tartalomra reagál nagyobb eredménnyel. A statisztikák vizsgálata alapján a marketingesek, és a cégvezetők is részletesebb képet kaphatnak a célközönség igényeiről, gondolatairól, problémáiról, és persze arról is, hogy milyen módszerekkel tudják növelni a cég eladásait.

A/B tesztelés nem csak a hirdetések világában létezik. Így például egy weboldal kinézetére, vagy egy hírlevél tárgy mezejére is készíthetünk többféle variációt, aminek a mérései egy egész regényt tudnak elárulni az emberek online viselkedéséről.

Mit lehet tesztelni?

Cikkünkben most csak a hirdetések tesztelésének világát fedezzük fel, így nem térünk ki a többi marketing megoldást érintő lehetőségre.

A hirdetések esetében az alábbi elemekre való reakciókat érdemes leellenőrizni:

  • Hirdetés kreatívja (kép/videó)
  • Hirdetés szöveg
  • Hirdetés címe
  • Hirdetés leírása
  • Landoló oldal teljesítménye
  • Célközönség

Hogyan zajlik a folyamat?

Az agilis marketing lényege az, hogy a rendelkezésünkre álló statisztikák és források alapján releváns hipotéziseket állítunk fel, mint például az, hogy a termékvideók jobban fognak konvertálni, mint a termékképek a hirdetés kreatívjában, melyeket utána szembe állítunk a célközönség viselkedésével és reakcióival.

A hirdetés tesztek esszenciája abban rejlik, hogy nem ragaszkodunk mereven az eredeti elképzeléseinkhez, hanem a marketing mérőszámok követése alapján adatvezérelt döntéseket hozunk, hogy az ajánlatot, a kommunikált üzenetet, vagy akár magát a terméket is még vonzóbbá tehessük a potenciális vásárlók számára.

Természetesen ez a folyamat szakértelmet, időt és energiát igényel, ezért nagyon sok cég nem is próbálkozik ennek a bevezetésével, pedig nem egy újkeletű dologról van szó.

A legtöbb időt a számok mögötti összefüggések megértése veszi el, és az sem mindegy, hogy milyen értékeket vizsgálunk az egyes hirdetések kapcsán. Lehet, hogy a hirdetés elérése, vagy a videó nézettsége nagyon magas, de ha az átkattintási ráta ennek az ellenkezőjét mutatja, akkor biztosan valami probléma van a felhasznált tartalommal, vagy a szövegezéssel.

Melyek a leggyakoribb hibák?

Az elmúlt évek tapasztalata során számos olyan hibát véltünk felfedezni a cégek hirdetési gépezetében, amik miatt tévesen, használhatatlan csatornának ítélték meg a marketinget. Ezek a hibák a következőek:

  • A tesztelés teljes hiánya
  • A statisztikák félreértelmezése
  • Nem megfelelő hirdetési mérőszámok követése
  • Túl alacsony költségvetés esetén nem várnak elegendő időt arra, hogy a hirdetés használható mennyiségű adatot gyűjtsön. Ennek eredménye a túl hamar levont konklúzió, vagy a túl hamar leállított hirdetés.
  • Hamis konklúziók levonása
  • Rossz kampánystratégia
  • Tesztelésre nem alkalmas kampány-felépítés (például ömlesztett célközönség)
  • Az optimalizálás teljes hiánya

Viszont ha követjük a célközönség által diktált irányt, adunk a „szavukra”, és nem ragaszkodunk véresen az általunk elképzelt irányvonalakhoz, akkor hatalmas sikereket lehet elérni a hirdetésekkel. Nemhiába, a világ legnagyobb cégei is a mai napig alkalmazzák a különböző fizetett hirdetési platformokat.

Menő dolgokat terjeszteni menő

Töltsd le ingyenes online marketing anyagunk!

Hasznos eszközök, amikkel felpörgetheted online jelenléted

Ezzel elfogadod adatkezelési feltételeinket.