online marketing
3'
vendég
A hirdetéstesztelés művészete
Szabó Nikoletta / 5/21/2020
A hirdetéstesztelés művészete
A marketing egy folyamatosan változó iparág, aminek az oka az, hogy a vásárlók világszemlélete, életkörülményei és gondolkodásmódja is állandó átalakulás alatt van. Ennek ellenére, rengeteg cég esik bele abba a hibába, hogy kapacitás-, vagy a marketing stratégia hiánya miatt hónapokig ugyanazokat a hirdetéseket futtatják, és még csak rá sem pillantanak a kapott statisztikára. A/B tesztelésről, vagy adat-vezérelt döntésekről már ne is beszéljünk. Ezek szinte már a luxus kategóriába tartoznak.
Ebben a cikkben a Rocketing marketingügynökség fogja kifejteni a hirdetések tesztelésének fontosságát, és azt, hogy mi ennek a menete a maximális hatékonyság elérése érekében.
Mi azaz A/B tesztelés?
Az A/B tesztelés egy elterjedt kifejezés a marketingben, ami két, vagy több féle alternatíva egymás elleni versenyeztetésére alapul. A különböző konstrukciók eredményei alapján kiderül, hogy a cég célközönsége melyik üzenetre, megfogalmazásra, vagy vizuális tartalomra reagál nagyobb eredménnyel. A statisztikák vizsgálata alapján a marketingesek, és a cégvezetők is részletesebb képet kaphatnak a célközönség igényeiről, gondolatairól, problémáiról, és persze arról is, hogy milyen módszerekkel tudják növelni a cég eladásait.
A/B tesztelés nem csak a hirdetések világában létezik. Így például egy weboldal kinézetére, vagy egy hírlevél tárgy mezejére is készíthetünk többféle variációt, aminek a mérései egy egész regényt tudnak elárulni az emberek online viselkedéséről.
Mit lehet tesztelni?
Cikkünkben most csak a hirdetések tesztelésének világát fedezzük fel, így nem térünk ki a többi marketing megoldást érintő lehetőségre.
A hirdetések esetében az alábbi elemekre való reakciókat érdemes leellenőrizni:
- Hirdetés kreatívja (kép/videó)
- Hirdetés szöveg
- Hirdetés címe
- Hirdetés leírása
- Landoló oldal teljesítménye
- Célközönség
Hogyan zajlik a folyamat?
Az agilis marketing lényege az, hogy a rendelkezésünkre álló statisztikák és források alapján releváns hipotéziseket állítunk fel, mint például az, hogy a termékvideók jobban fognak konvertálni, mint a termékképek a hirdetés kreatívjában, melyeket utána szembe állítunk a célközönség viselkedésével és reakcióival.
A hirdetés tesztek esszenciája abban rejlik, hogy nem ragaszkodunk mereven az eredeti elképzeléseinkhez, hanem a marketing mérőszámok követése alapján adatvezérelt döntéseket hozunk, hogy az ajánlatot, a kommunikált üzenetet, vagy akár magát a terméket is még vonzóbbá tehessük a potenciális vásárlók számára.
Természetesen ez a folyamat szakértelmet, időt és energiát igényel, ezért nagyon sok cég nem is próbálkozik ennek a bevezetésével, pedig nem egy újkeletű dologról van szó.
A legtöbb időt a számok mögötti összefüggések megértése veszi el, és az sem mindegy, hogy milyen értékeket vizsgálunk az egyes hirdetések kapcsán. Lehet, hogy a hirdetés elérése, vagy a videó nézettsége nagyon magas, de ha az átkattintási ráta ennek az ellenkezőjét mutatja, akkor biztosan valami probléma van a felhasznált tartalommal, vagy a szövegezéssel.
Melyek a leggyakoribb hibák?
Az elmúlt évek tapasztalata során számos olyan hibát véltünk felfedezni a cégek hirdetési gépezetében, amik miatt tévesen, használhatatlan csatornának ítélték meg a marketinget. Ezek a hibák a következőek:
- A tesztelés teljes hiánya
- A statisztikák félreértelmezése
- Nem megfelelő hirdetési mérőszámok követése
- Túl alacsony költségvetés esetén nem várnak elegendő időt arra, hogy a hirdetés használható mennyiségű adatot gyűjtsön. Ennek eredménye a túl hamar levont konklúzió, vagy a túl hamar leállított hirdetés.
- Hamis konklúziók levonása
- Rossz kampánystratégia
- Tesztelésre nem alkalmas kampány-felépítés (például ömlesztett célközönség)
- Az optimalizálás teljes hiánya
Viszont ha követjük a célközönség által diktált irányt, adunk a „szavukra”, és nem ragaszkodunk véresen az általunk elképzelt irányvonalakhoz, akkor hatalmas sikereket lehet elérni a hirdetésekkel. Nemhiába, a világ legnagyobb cégei is a mai napig alkalmazzák a különböző fizetett hirdetési platformokat.
Ha érdekesnek találod, oszd meg a cikket bátran!
Töltsd le ingyenes online marketing anyagunk!
Hasznos eszközök, amikkel felpörgetheted online jelenléted
Ezzel elfogadod adatkezelési feltételeinket.